المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور
دانشگاههاي علوم پزشکي به عنوان متوليان سلامت جامعه، نقش مضاعفي را در توسعه پايدار برعهده دارند؛ از يک طرف بايستي نيروي انساني و دانش مورد نياز در بخش سلامت را توليد کنند و از طرف ديگر، مديران شايستهاي را براي رهبري نظام سلامت و همسو سازي حرکتها و تصميم گيريهاي اين نظام با جهت گيري کلي توسعه در کشور عرضه نمايند. متاسفانه دانشگاههاي علوم پزشکي برنامهاي براي پرورش مهارت حل مساله و کار تيمي در نظام سلامت ندارند. در واقع روش آمــوزش ســنتي در دانشــگاهها در بيشــتر مواقــع مخلــوطي از اطلاعات و مفاهيم را به دانشجويان ارائه ميدهـد، امـا آنـان را در تجزيه و تحليل، اولويت بندي و سازماندهي دانش نوظهور که لازمه تفکر انتقادي بوده و منجر به يادگيري موثر و با معني خواهد گشـت، به حال خود ميگذارد.
يکي از روشهاي رفع اين نقيصه طراحي مسابقهاي کشوري است که مهارت حل مساله بصورت تيمي جزء ارزشهاي آن باشد. طراحی المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور از اواسط دهه هشتاد شمسی با انگیزه شناسایی و شکوفایی دانشجویان توسط جمعی از اعضای هیأت علمی علاقهمند در دانشگاههای علوم پزشکی کشور صورت گرفت و اولین دوره آن در سال 1386 برگزار شد. پس از چند دوره برگزاری المپیاد در دانشگاههای علوم پزشکی، برگزاری المپیاد از دوره هفتم تا کنون به صورت ستادی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه پیدا کرد.
هدف از برگزاری المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی، شناسایی، هدایت، رشد و شکوفایی و فراهم کردن زمینههای بهرهمندی از توان دانشجویان مستعد حوزه علوم پزشکی در اولویتهای مهم نظام آموزش علوم پزشکی یا نظام سلامت از طریق ارزیابیهای چالشی و رقابتی برای فراهم کردن زمینه رشد کشور و حل مشکلات کلان کشور است.
اهداف:
· ترویج تفکر خلاق و انتقادی
· تشویق کار تیمی
· تقویت فعالیت های بین رشته ای
· تشویق تبادلات علمی بین دانشگاهی
· تلاش جهت ارتقای توانمندی دانشجویان در نقد و حل مسائل نظام سلامت کشور در جوی صمیمی، اخلاقی و پر نشاط
· تلاش در جهت دهی به فعالیت های علمی و توسعه حوزههای دانشی جدید در دانشگاه ها
· بسترسازی برای ارتقای آموزش و ارزیابی فراگیران در دانشگاه های علوم پزشکی
المپیادعلمی در حیطههای ذیل برگزار می گردد :
ü کار افرینی و کسب و کارهای فناورانه
ü مدیریت نظام آموزش و سلامت
ü همگرایی علوم پایه
ü استدلال بالینی
ü آموزش پزشکی
ü هنر در سلامت
شرایط شرکت کنندگان در المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی
کلیه دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتراي حرفهاي دانشگاهها/ دانشکدههاي علوم پزشکی سراسر کشور شاغلبه تحصیل و یا دانشآموختگانی که تا تاریخ برگزاري اولین آزمون از مجموعه آزمونهاي کشوري المپیاد( آزمون غربالگري ) در هر دوره بیش از یک ترم از فارغ التحصیلی آنها طبق تقویم آموزشی ابلاغی وزارت بهداشت نگذشته باشد، با دارا بودن یکی از شرایط و معیارهاي ذیل میتوانند در المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی شرکت نمایند.
١- دارابودن معدل کل 14 به بالا
2- داشتن طرح یا اقدام نوآورانه به تائید EDC یا مدیر پژوهش دانشگاه
٣- دانشجوي توانمند و خلاق به تائید معاون آموزشی دانشکده و EDCدانشگاه
v فقط در حیطه " کارآفرینی و کسب و کارهاي فناورانه " علاوه بر دانشجویان فوق ، دانشجویان PhD و دستیاران (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازي) نیز می توانند شرکت کنند.
v مسؤولیت انتخاب و معرفی دانشجویان شرکت کننده در هر حیطه بر عهده دانشگاه/دانشکده علوم پزشکی معرفی کننده میباشد و در صورت مغایرت با مقررات المپیاد، کمیته فنی موضوع را بررسی و تصمیم گیري مینماید و حکم این کمیته حتی پس از کسب مدال و رتبه نیز قابل اجرا می باشد .
v دانشجویان اتباع خارجی شاغل به تحصیل در دانشگاههاي علوم پزشکی کشور که در حال گذراندن دوره هاي منتج به مدرك دانشگاهی می باشند، در صورت داشتن شرایط مذکور اجازه شرکت در آزمون المپیاد سال 1403 را خواهند داشت.
v دانشجویی که مدال طلا را در مرحله انفرادي در هر حیطه کسب نماید، نمیتواند مجدداً در همان حیطه شرکت نماید .
v دانشجویی که مدال طلاي گروهی را در حیطه کارآفرینی و کسب و کارهاي فناورانه کسب نموده باشد ، نمی تواند مجددا در حیطه مذکور شرکت نماید.
v شرکت در یک حیطه و کسب مدال طلا در آن منعی براي شرکت در سایر حیطه ها در دورههاي بعدي المپیاد نمی باشد.
تسهیلات اعطایی و امتیازات کسب مدال درالمپیاد علمی
- کسب جوایز و لوح تقدیر از معاون آموزشی وزارت بهداشت
- کسب لوح و جوایز ارزنده از دانشگاه محل تحصیل
- عضویت در دفتر استعدادهای درخشان و استفاده از تسهیلات
- استفاده از تسهیلات بنیاد علمی نخبگان