مرکز آزمون

ضرورت راه اندازی مرکز آزمون الکترونیکی در دانشگاه

الف: ابلاغ بسته های تحول در آموزش به دانشگاهها
ب: حرکت دانشگاهها از آموزش سنتی به سمت آموزش مجازی ؛
اقدامات انجام شده  توسط معاونت آموزشی دانشگاه در این زمینه در دانشگاه

1.راه اندازی LMS نماد و توانمند سازی اساتید دانشکده های پزشکی، دندان‌پزشکی و پیراپزشکی، بهداشت و پرستاری و مامایی و مراکز آموزشی-درمانی

2.Adobconnect و آموزش مهندسین دانشکده ها برای برگزاری جلسات، کلاس ها و سمینارها و ژورنال کلاب ها

3. عقد تفاهم نامه جهت  تسهیل تولید محتوای الکترونیکی توسط اساتید و مشخص نمودن  فرایند درخواست اساتید

4.  همچنین به دانشکده ها این اختیارات داده شد که درصدی از آموزش‌های تئوری خود را به صورت مجازی ارائه دهند.

با توجه به  اینکه هیچ آموزشی بدون ارزیابی و بازخورد ارزشی ندارد.  بنابراین لازم است که  در کنار آموزش های مجازی، آزمون مجازی را هم طراحی نماییم.

عملیاتی کردن بسته ارتقاء آزمون ها  یعنی حرکت از سمت آزمون های سنتی paper-based test به سمت paper-less test  که این اقدام همراستا با عملباتی نمودن بسته ارتقاء ازمونهاست بنابر این معاونت آموزشی دانشگاه اقدام به راه اندازی مرکز آزمون ها کرده است.

مشخصات این مرکز :

این مرکز دارای 156 ایستگاه و شامل میز، صندلی و لپ تاپ متصل به سرور مرکزی دانشگاه جهت برگزاری آزمون های

  •   برگزاری آزمون های آنلاین در بستر اینترنت یا اینترانت (ازمون های در سطح دانشگاه و در سطح وزارتی)
  • ارزیابی تکوینی و ارزیابی تراکمی
  • آزمون های  پایان بخش های بالینی، فیزیوپاتولوژی، آزمون ارتقاء و درون بخشی دستیاران تخصصی همچنین
  • لازم به ذکر است این مرکز می تواند برای برگزاری کارگاه ها، کنفرانس ها و جلسات وب بیس( تحت شبکه و اینترنت) مورد استفاده قرار گیرد.
  • آزمون های علوم پایه و پیش کارورزی نیز در این مرکز بصورت الکترونیکی برگزار می شود.

نرم افزار فرادید رایان افزار که توسط وزارت بهداشت، درمان به دانشگاهها ابلاغ شد امکان برگزاری سوالات

PMP، Key Feature، OSCE، (EMQ ) Extended Matching Item ، MCQ

فواید استفاده از آزمون های الکترونیکی

سرعت: به محض پایان یافتن آزمون، نمره آزمون و پاسخ های صحیح به صورت الکترونیکی و بر روی اینترنت در دسترس آزمون شونده می باشد. ارائه بازخورد فوری به دانشجو

افزایش authenticity وflexibility آزمون: می توانند با استفاده از ماتی مدیا و چند رسانه صوت و تصویر شرایطی شبیه محیط واقعی بالین بیمار مهیا بشود که در آزمون مبتنی بر کاغذ و قلم این امکان وجود ندارد. تهیه سوالات چند رسانه ای

دقت: در این سامانه خطاهای انسانی به میزان قابل توجّهی حذف شده و دقّت به حد اکثر ممکن می رسد. شفافیت در نمره دهی و عینی

افزایش امنیت آزمون: در هنگام برگزاری آزمون نیز با توجه به اینکه هر دانشجو ردیف سئوالات خاص خود را دارد باعث افزایش امنیت برگزاری آزمون می گردد

صرفه جویی در وقت : یکی از مهم ترین عوامل موفقیت شرکت کنندگان در آزمون استفادۀ بهینه از وقت می باشد. این سامانه به داوطلبان اجازه می دهد که با صرف کمترین زمان از محل تحصیل، کار و یا منزل خود با اتصال به اینترنت وارد سامانه شده و در آزمون ها شرکت کنند و از نتیجه آگاهی یابند.

هزینه کمتر:  این سامانه در مقایسه با آزمون های آزمایشی مشابه که به صورت سنتی برگزار می شوند ضمن ارائه تمام مزایای بالا، کمترین هزینه را برای کاربران دارد.

گزارش سریع نتایج به استاد جهت ارزیابی روش تدریس، کیفیت سوالات از طریق آنالیز سوالات سریعتر انجام می شود.
 

حفظ محیط زیست:
   - حذف کاغذ با تبدیل دفترچه های امتحانی، کارنامه ها و غیره به نسخه های الکترونیکی
   -
حذف رفت و آمد شرکت کنندگان به محل برگزاری آزمون، کاهش ترافیک و کاهش آلودگی‌های ناشی از آن

از محدودیت ها:

راه اندازی آن زمان بر و هزینه بر است

راه اندازی آن زمان بر و هزینه بر است

نرم افزارها باید چک شوند

دانشجویان باید مهارت کار با کامپیوتر و IT را داشته باشند در برخی مطالعات اضطراب در دانشجویان به علت کمبود این مهارت ذکر شده است

نیاز به هماهنگی بالا دارد


کارشناس مرکز آزمون 

نام ونام خانوادگی: زهره زهرایی
سمت: کارشناس ارشد مرکز آزمون الکترونیک

مدرک تحصیلی: کارشناسی

رشته تحصیلی: مهندسی بهداشت محیط

شرح وظایف

پست الکترونیک:
edc@qums.ac.ir

شماره تماس: 02833353009
- 02833352190
داخلی: 219 - 282